Evolla huhtikuussa 2018 - Hatka.fi

~ Kati, Hatka ~
Opastetaulun kuva on Evokeskuksen puolelta eli Hämeenlinnasta Padasjoelle ajettaessa tämä on tien oikealla puolella.

Olen monta vuotta jo ajanut Evon ohi ja aina miettinyt, että joskus pitää käydä... Tämä tuli toteutettua huhtikuussa 2018. Ensin kävimme Niemisjärvellä, joka kääntyy vasemmalle puolelle tultaessa Hämeenlinnasta Padasjoen suuntaan (= Ruuhijärventielle, josta kääntyy Niemisjärventie). Opasteet ovat helpot kun seuraa Niemisjärven kylttejä. Paikoitusalue on järven rannalla ja positiivinen yllätys olivat sähkötolpat paikan päällä. Asuntoautolla tai -vaunulla pääsee siis helposti nauttimaan tästä kohteesta.
Reippailua kohteessa voi tehdä pidemmällä, keskipitkällä ja lyhyellä kaavalla riippuen siitä mitä haluaa ja kaipaa. Kohteesta pääsee kävelemään reittiä Padasjoelle saakka tai vaikka Evo keskukseen, josta on lyhyt matkaa Syrjänalusen Harjupolulle. Sekä Niemisjärveltä, että Syrjänaluselta löytyvät katetut laavut, joissa on lautapohja.

Syrjänharjun luontopolun parkkipaikka on aivan Saukonojantien alussa 61.1927208, 25.1399642. Tie löytyy helposti karttasovelluksella, Google Mapsilla löytyy Vappulantie, mutta ei Saukonojantie. Lampi "Syrjänalunen" antaa kuitenkin viitettä paikasta Google Mapsissa. Saukonojantie löytyy kun kääntyy Hämeenlinnasta Padasjoen suuntaan ajettaessa oikealle eli Evokeskukselle ja Evokeskuksen ohi vievältä suoralta Opistontieltä (joka heittää lenkin ja palaa isolle tielle takaisin) tieltä käännyttäessä oikeaan Vappulantielle, jolta Saukonojantie kääntyy vasemmalle. Parkkipaikka on aivan tien vieressä ja näkyy hyvin, kuten paikan opastetaulukin.

Alla ovat videot reissuilta ja muutama kuva. HUOM: Evolla on ihana rauhallisuus ja hiljaisuus, kännykkä ei toimi kuin paikka paikoin korkeammalla. Ota siis paperikartta ja kompassi mukaan. Reitit ovat hyvin merkittyjä, mutta jos suunnittelet pidempää reissua, niin on hyvä varautua.
Lisäys: Niemisjärveen on istutettu lohta. Jos haluat kalastaa, niin tarvitset aina luvan ja saalis pitää ilmoittaa. Tutustu asiaan http://www.luontoon.fi/evo/aktiviteetit/niemisjarvenvirkistyskalastusalue

Kuvassa vasemmalla näkyvässä niemenkärjessä on hieno laavupaikka. Tässä olisi päässyt kiertämään rantaakin pitkin hienon lenkin.

Niemisjärven laavu.

Polun varrelta kuva kauniista ja sammaleisestä rinteestä.
Huhtikuussa tämä notko ja sen kalliorinne olivat vielä lumen peitossa ja jäässä.

Näitä polkuja kelpaa kävellä.
Niemisjärven opastetaulu parkkialueen kupeessa. Polku, jota lähdimme kulkemaan lähti kyltin takana olevan mäen alta. Polun alkupää on merkattu ja reitin varrella on opettavaisia infokylttejä.

Syrjänalusen infokyltti näkyy hyvin Vappulantielle, jolta Saukonojantie kääntyy.

Opastekyltit ovat selkeitä. Parissa kohtaa polulla iski epävarmuus. Metsää oli hoidettu ja välillä tuntui, että merkkipuut oli kaadettu tai uudet merkit jääneet laittamatta kaadettujen tilalle...
Nämä ovat mukavia polkuja kulkea. Huhtikuussa oli vielä märkää ja vesi korkella paikoin eli saappaat olivat oikea valinta jalkaan.
Tämä kuva kuvaa hyvin sanaa harjupolku.
Ahkera majavakin kuuluu Syrjänalusen luontoon. Tämä oli mukava ja iso yllätys 4v tyttärelleni, joka oli mukana. Tietenkään emme majavaa nähneet, se on arka eläin.